Navigatie

Shop hier: DECEMBER DEALS!

×
  • Gratis verzending vanaf €39,-
  • Voor 22:00 besteld, morgen in huis
  • Niet goed, geld terug garantie

Over Loes

“Ben jij dé echte MamaLoes?” Dit is een vraag die ik steeds vaker hoor. Bijzonder! Ook wel vlijend eigenlijk. Alsof je een icoon bent, maar ik ben gewoon ik. Toch begrijp ik wel dat een persoon achter een bedrijfsnaam nieuwsgierig maakt. Wie is het gezicht achter MamaLoes en waar staat zij voor? Ik stel me graag voor.

Ik weet natuurlijk wie ik ben. Gewoon Loes de Volder. Ik houd van mensen, werken, dansen en lezen. Ben dol op gewone Hollandse kost en chips. Eigenlijk allemaal zo gewoon als wat. En toch lijkt dat door het MamaLoes avontuur en het succes soms in een ander daglicht geplaatst te worden. Maar dat hoeft niet. Ik ben wie ik ben en blijf dat ook. Met het volgen van mijn hart en doen waar ik goed in ben kan ik nog steeds elke dag ergens het verschil maken. En dat maakt mij tot een gelukkig mens.

 

 

de nieuwe ik

De nieuwe ik

Van jongs af aan zit ik vol energie en enthousiasme. Zo stortte ik me na mijn schooltijd vol op werken en “huisje-boompje-beestje”. Vrij snel komen er kinderen en stoei ik wat jaren met het verkrijgen van balans tussen het moederschap en mijn ambitie waarbij de zorg voor mijn kinderen het steeds overwint.

Er gaan jaren overheen voordat ik de juiste ingrediënten bij elkaar gevonden heb. De juiste balans tussen mijn energie, mijn interesses, mijn ambitie, het moederschap, de liefde en het mooie leven. Het was het wachten waard.

Op zoek naar de balans ontmoet ik Marco. Heeft me geleerd voor mezelf te kiezen en het leven als één groot feest te ervaren. Pak je kansen en als ze er niet zijn dan maak je ze. Vier het leven. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Ik leerde grapjes maken. Ik leerde te vertrouwen op het leven en op mezelf. Ik maakte kennis met de echte Loes.

 

 

Tweedehands babyspulletjes

In 2009 begon ik een klein winkeltje in tweedehands babyspulletjes. Het was midden in de recessie en de banken voelden weinig voor mijn plan. Dus op eigen kracht met een beetje spaargeld toch de stap gewaagd. Per slot van rekening had ik net geleerd hoe je je eigen kansen kon maken en pakken. Op zoek naar een leuke naam voor het winkeltje oppert Marco de naam MamaLoes. Poehhh dat voelt toch wel ongemakkelijk. Mijn naam op de gevel van een winkel in het dorp waar velen mij kennen. Maar het ging steeds lekkerder klinken en wat maakt het ook eigenlijk uit. Ik was enorm Mama en natuurlijk Loes. Dus ik ging ervoor.

Ik ging beide zijn. Mama voor onze kids en ook de ervaring als moeder stelde mij in staat andere (nieuwbakken) moeders te adviseren en gerust te stellen. En als Loes kon ik werken, presteren, bouwen, inspireren en mijn ambitie de vrije loop laten. Die ambitie is enorm tweeledig. Als kleuter beschreef mijn juf mij al als een wereldverbeteraar, omdat ik klaarstond voor iedereen die maar hulp nodig had. Maar als ik aan het werk ga wil ik ook echt iets bereiken. Iets neerzetten wat indruk maakt. Ik wil mezelf kunnen onderscheiden. En laat MamaLoes nu mijn geneesmiddel zijn voor die schizofrenie, doordat alles mocht samenkomen binnen het mooiste bedrijf van de wereld.

tweedehands babyspulletjes

 

 

ons sociale hart

Ons sociale hart

We hebben een heel groot sociaal hart. Marco, het bedrijf en ikzelf. Het welzijn van de medemens staat voor ons centraal. Onze naasten, onze medewerkers, onze klanten, onze leveranciers, maar eigenlijk iedereen waar wij iets voor kunnen betekenen. In de wereld moeten we het toch met z’n allen doen.

Zaken hoeven niet hard te zijn. Luister naar de behoefte van je medemens en kijk wat jij te bieden hebt. Samen delen. Samen werken. Samen groeien. Samen lol maken. Samen genieten. Samen strijden. Ga zo maar door. Niemand meer of beter dan een ander.

 

 

MamaLoes zorgt

Vanaf het moment dat Marco en ik het werk niet meer met z’n twee aankonden hebben we ook op het gebied van medewerkers ons hart laten spreken. We stelden onszelf de vraag; Hoe kunnen wij, óók daarmee, ons ideaal nastreven? Op dat moment was Premier Rutte net ten strijde getrokken met zijn nieuw verworven ideaal “participatiesamenleving” (hét woord van 2013). Wij konden ons daar direct in vinden en gingen samenwerken met “mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt”. Een dubieuze term maar dat is nu eenmaal niet anders binnen de maatschappelijke hokjesmentaliteit. Het maakt wel makkelijk duidelijk wat we bedoelen.

Het waren mensen zoals jij en ik. Mensen die pech hadden gehad in het algemeen of pech tijdens de recessie net buiten de boot te vallen. Soms enkel langdurig werkloos maar soms ook financieel of psychisch in de knoop. We vonden daar een fijne, dankbare en loyale groep mensen. Zij hadden behoefte aan werk en inkomen en wij aan extra handjes. Maar we kregen beide veel meer. Ook voor deze groep kon ik een soort van Mama zijn. Soms letterlijk doordat ze onderdak nodig hadden en een luisterend oor, maar soms ook door aan de slag te gaan met schuldhulpverlening of justitie. Ik kon hen veel leren en zij stonden altijd voor mij klaar. Onbetaalbaar is dat en het heeft veel loyaliteit en dankbaarheid gebracht voor beiden.

Vaak wordt de kracht van “de wil” onderschat. Als mensen gemotiveerd zijn en echt iets willen, kunnen bergen verzet worden. Dan komt er een oerkracht vrij die grenzen verlegd. Ik geloof dan ook echt in mijn mensen en de kracht die ze kunnen oproepen als we met elkaar het juiste willen.

MamaLoes zorgt

 

 

denken in kansen

Denken in kansen

Vanuit het sociaal hart en de passie om mensen te helpen, zijn we binnen MamaLoes in maart 2019 gestart met Open Hiring, een primeur buiten Amerika. Dit concept is in 1982 in de Verenigde Staten ontstaan bij Greyston Bakery. Het houdt in dat als je wilt werken, je gewoon aan de slag kunt. Dus geen sollicitatiegesprek en geen vragen over je opleiding, ervaring, achtergrond of verleden. Het enige wat je als werkzoekende moet doen is naar ons hoofdkantoor komen om je in te schrijven op een lijst. Vanuit daar word je gebeld als je aan het werk kunt. Voor ons was dit dé manier om mensen een kans te geven, zonder dat dat ten koste gaat van een verantwoorde bedrijfsvoering.

De lancering van het concept Open Hiring in Nederland heeft veel media aandacht gekregen, en dat is goed! Zo hoop ik dat andere bedrijven ook door dit initiatief geïnspireerd raken en zich gaan verdiepen in de basisprincipes van Open Hiring. Want uiteindelijk zullen we het toch met z'n allen moeten doen!

Ook hoop ik een gesprek op gang te kunnen brengen in de maatschappij. Hoe kunnen we met elkaar gaan samenwerken? Niet in de conservatieve rolverdeling werknemer/werkgever, maar juist in een gelijkwaardige rol. Samen mooie nieuwe dingen mogelijk maken. Iedereen in de rol die op het lijf geschreven is. Waar hij of zij zich het lekkerst bij voelt en het beste eruit kan halen. Iedereen in zijn eigen kracht.

Met geluk als doel is iedereen in staat succesvol te zijn in zijn of haar leven.

Meer over open hiring

 

 

En nu?

Samen met het MamaLoes-team heb ik kunnen laten zien dat je zowel zakelijk als sociaal-maatschappelijk succesvol kan zijn. Binnen MamaLoes is dat voelbaar en zichtbaar, maar we hebben het ook met de wereld kunnen delen.

Bijzonder om te ervaren waar mijn kracht ligt om mijn steentje bij te dragen aan een mooiere wereld. Mensen helpen met dát waar ik goed in ben. Samen werken en samen groeien vanuit ieders intrinsieke motivatie.

De groei en omvang van mijn bedrijf stelt mij nu in staat om op grote schaal impact te maken. Dagelijks zet ik me in voor “Betekenisvol Werkgeverschap” en inspireer en help ik collega’s met een succesvolle en betekenisvolle bedrijfsvoering. In balans brengen van Intrinsieke motivaties met Zakelijke succes en een Mooiere wereld.

Op naar de wereld van de toekomst!

en nu?

 

 

in de media

In de media

Sinds jaren al blijkt dat wij veel dingen anders doen. Zo hebben wij een heel verrassend assortiment. Altijd de klant op 1. Openen wij winkels in een tijd dat juist veel winkels sluiten. En ga zo maar door. Meestal blijft dat onopgemerkt. Maar zo nu en dan pikt de media iets bijzonders van ons op.

Dit delen wij graag met je.

Ons laatste media momentje is wel een hele bijzondere geweest. Wij stellen geen voorwaarden aan onze medewerkers. Op basis van “Waar een wil is, is een weg.” zijn wij gestart met Open Hiring. Een baan zonder sollicitatiegesprek. Daar is Nederland wel van geschrokken. Wij gooien alle vooroordelen over boord en gaan op zoek naar kansen en mogelijkheden. Iets zegt mij dat hier nog niet het laatste over is geschreven.

Lees meer